den där huvudstaden


Hola guapas! Min tisdag spenderades i kära gamla Stockholm.
Klockan 9 kom bussen till John Bauergymnasiet och plockade upp mediaklasserna, dvs vi i Sam-media och båda Estetklasserna. De på typ 60 pers fick dela på en buss medan vi på 18 fick dela på en, grymt rättvist tyckte vi då halva vår buss var tom. Rätt chill att få en egen buss ändå!

När vi väl kom fram så gick vi in på Fotografiska muséet och tittade runt lite på alla fina foton som pryder väggarna inne i utställningssalarna. Sedan fick vi till fots vandra vidare med våra kameror in mot city. Vår uppgift där var alltså att fota "street photography" som det kallas. Alltså fota människor på stan som inte vet om att de blir fotade. Svårigheten är att vara diskret och få bra bilder på samma gång. Det är lätt att fota, och hitta saker att fota, men ofta så förstörde fel inställning utav exponeringen och fokusen vilket var lite tråkigt. Ibland missade man motivet helt... mindre lyckat. Men några bra bilder fick jag i alla fall till.

I gamla staden träffade vi en viking som F blev livrädd för vilket var något utav dagens höjdpunkt. Höll på att dö när hon skrek. När han sen kom fram till mig och A (F stod en bit bort) och sa "If you want to take picture, you'll have to give me coins or I will cut your noses off", och A svarade "I don't have any coins" och jag svarade "I don't have a nose" så var det ganska roligt också. Han såg arg ut så efter att ha letat fram de två lösa kronor som A hade och gett dem till honom så vandrade vi snabbt vidare.


Sen blev det lyxlunch på Mc'Donalds. Det var väl ungefär det som pengarna som vi fattiglappar hade räckte till. Vid fyrasnåret stod bussen vid slottsgården och väntade på oss för att föra oss till SVT dit vi skulle på studiebesök. Det var ett riktigt trevligt studiebesök där vi fick gå in och kolla i flera olika studior och lära oss en hel del om de olika arbetsområdena på SVT. Grymt intressant!

På hemvägen sjöng vi och trallade och alla var nöjda med vistelsen i vår hufvudstad. Grymt att skolan fixar sådana här dagar. Det borde hända oftare!

När jag kom hem var jag utelåst, så det var ju en mindre bra del utav dagen menmen, jag tror inte perfekta dagar existerar så jag blev ju inte förvånad direkt!

Puss
Ps. Kommer fler bilder senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0