"Hen? I Sverige säger vi han och hon!"

-Våga vägra hen.
-I Sverige säger vi han och hon.
-Hen? Nä nu har jämställdheten allt gått för långt.
-Varför skulle jag använda det när det betyder höna på engelska?
 
Va?
På riktigt nu?
 
Har de senaste veckorna på sociala medier stött på allt fler hen-motståndare i min sociala krets, och jag blir bara så otroligt ledsen, besviken och trött. Varför måste det finnas en sådan stor motståndsrörelse för ett ord som på sitt lilla vis bidrar till ett bättre samhälle? Vad är poängen med att motarbeta det? Snälla, det är ett ord? Jag tycker att bajs inte är ett särskilt schangtilt ord men inte håller jag låda för att det ska tas bort ur våra svenska ordlexikon?
För det behövs ju! Det används ju och fyller en särskild funktion i vårt språk. Dessutom anser jag att det vore onödigt att motarbeta ett ord som jag inte själv behöver använda om jag inte vill. Jag skulle ju lika gärna kunna säga avföring. Sen om andra människor väljer att säga bajs så är ju inte det min ensak!
 
Förstår ni hur dumt det låter? Förstår ni vilken onödig kamp det är ni krigar för? För ja, du kan välja att säga "han eller hon" om det får dig att må bättre. Men jag tänker fortfarande både säga och skriva hen. Hen är enklare, går så mycket fortare att skriva. Det behövs i dagens lata samhälle.
 
Slut, kiss, bra och fart betyder också något annat på engelska så att inte använda hen för att det betyder höna är både skrattretande och ohållbart.
 
Så länge det fortfarande finns olikheter i förutsättningar och bemötande mellan olika kön, etniciteter, utseenden och religioner så är vårt samhälle inte jämställt. Det kan ju inte bli mer jämställt än totalt jämställdhet. Med andra ord finns det inget som heter "jämställdheten har gått för långt". Det enda som finns är obildade människor som känner sig kränkta av att deras nuvarande patriarkala makt kan hamna i kläm om vi "icke vita män" höjs och får en högre röst i samhället. (obs! vita män som samhällsgrupp, inga personliga påhopp, vill inte ha några vita kränkta män här, det vore så synd.)
 
Om det här ordet; hen, faktiskt kan vara till nytta i texter där könsneutralitet råder, varför då peka ut några kön istället för att bara använda det? Hen.
 
Om det här ordet; hen, faktiskt kan få folk som mår dåligt, eller känner sig allmänt obekväma av att tvingas definiera sig själva som en "hon" eller "han". Varför ska någon då ha rätten att kämpa emot någons välmående som inte på något sätt skadar någon annan? Om det kränker en person som definierar sig själv som hen för ett genusladdat ord som hon eller han, är det inte då bra att hen finns? Visst kommer de fortfarande ha ett biologiskt samt juridiskt kön, men i sociala sammanhang har detta ingen betydelse.
 
Nu kommer Mr. Smartypants och tycker att den eller det fungerar precis lika bra, men om jag skulle kalla dig för den eller det så skulle det bli liv i luckan kan jag nästan lova. Så oerhört oförskämt! Sen kommer väl kommentaren om att du väl visst säger han om hen tydligt ser ut som en man. Min fråga till dig är då om du skulle vara okej med att jag kallade dig för råtta fast du visst definierar dig själv som människa? Inte det, jaha nähä, men jag kanske tycker du ser ut som en råtta? Klart jag kallar dig råtta om du ser ut som en.
-Mobbning? Men det är ju samma sak?!
 
Trångsynta är vad ni är, ni motståndare av hen där ute. Fortsätt gärna säg hon och han, jag säger inte att ni borde sluta med det. Kom bara ihåg att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra. För er som nu tänker "ännu en äcklig feministfitta", "shit vilken brud", eller "den här tösen tror att hon är något". Det är ni som bidrar till att jämställdheten aldrig kommer bli total. Skit i att använda hen då.
 
Varför skulle ni vilja förändra er till det bättre? Det vore ju dumt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0